• Kysymyksiä? Ota yhteyttä osoitteeseen kontakt@smallcarparts.se.
Handla som

Så byter du kamrem på en Lombardini DCI 492 – steg-för-steg för Ligier, Microcar, Chatenet, Casalini mopedbil

Julkaisija 2025-04-16 10:06 Redaktion
Så byter du kamrem på en Lombardini DCI 492 – steg-för-steg för Ligier, Microcar, Chatenet, Casalini mopedbil

Så byter du kamrem på en Lombardini DCI 492 – steg-för-steg för Ligier, Microcar & Chatenet

Att byta kamrem på Lombardini DCI 492-motorn kan kännas som en utmaning, men med rätt verktyg, delar och en tydlig guide är det fullt möjligt att göra det själv. I det här inlägget går vi steg för steg igenom hur du byter kamremmen på mopedbilar som Ligier, Microcar, Chatenet och Casalini utrustade med DCI 492-motorn.

Du hittar en komplett kamremssats med kamrem, vattenpump & 
spännare till Lombardini DCI / HDI motorerna här  För fler reservdelar till din mopedbil – besök vår e-handel smallcarparts.se.

Modeller: Ligier, Microcar, Chatenet, Casalini, JDM, Grecav
Motorer: Lombardini DCI 492, Lombardini DCI 442, Lombardini HDI 480, Kohler SOHC 550. 

Verktyg och förberedelser

  • Momentnyckel
  • Hylsnyckelsats
  • Specialverktyg p/n ED0014603900 (för att låsa kamaxelns remskiva)
  • Specialverktyg p/n 1460.325 (för att spänna kamremmen)

Viktigt: Kamremmen måste alltid bytas ut vid demontering – även om den inte nått serviceintervall!

Demontering av kamremssystemet

  1. Skruva loss och ta bort den yttre kamremskåpan.
  2. Lossa skruven på spännaren (spännrullen) och vrid den för att lossa remmen.
  3. Ta bort kamremmen.
  4. Montera specialverktyget för att låsa kamaxelns remskiva, och skruva loss remskivan.
  5. Ta bort kamaxelns remskiva. Se upp så att kilen inte tappas.
  6. Skruva loss remskivan på vevaxeln och ta bort den. 
  7. Demontera spännaren (spännrullen) och vattenpumpen om nödvändigt.
  8. Skruva bort och demontera den inre kamremskåpan.


Montering av kamremssystemet

  1. Montera den inre kamremskåpan och dra åt skruvarna korsvis till 10 Nm.
  2. Montera spännaren, men dra inte åt den helt ännu.
  3. Montera kamaxelns remskiva och se till att kilen ligger rätt. Dra åt till 80 Nm.
  4. Montera vevaxelns remskiva och dra åt till 80 Nm. För att låsa kamaxeln, använd specialverktyg: ED0014603900

5. Dra åt bulten för vevaxeln (nedre delen) med 85 Nm. 


Montering av kamremmen

  1. Kontrollera pilriktningen på remmen (den visar rotationsriktningen).
  2. Justera remmens märken med kamaxelns och vevaxelns märken samt märkningarna på inre kåpan.
  3. Sätt sist in remmen i spännaren.


Tips: Ta remmen ur sin förpackning först när du är redo att montera den.

Spänning av kamrem - ordning: 


  1. Använd specialverktyget i spännarens sexkantsfäste och vrid moturs för att spänna remmen.
  2. Dra åt skruven på spännaren till 25 Nm.
  3. Roterar vevaxeln för hand ett par varv och upprepa spänningskontrollen.


Slutmontering

  1. Montera tillbaka den yttre kamremskåpan. Dra åt skruvarna till 10 Nm.


Följ alltid tillverkarens specifikationer och använd rätt verktyg för att garantera en säker och korrekt montering.


Ansvarsfriskrivning

Informationen i denna guide är framtagen som ett hjälpmedel och bygger på vår erfarenhet av Lombardini DCI 492-motorn i mopedbilar som Ligier, Microcar, Chatenet och Casalini.

Observera: Vi på SCP Mopedbilsdelar AB tar inget ansvar för eventuella skador som kan uppstå vid arbete baserat på denna guide. Alla reparationer sker på egen risk.

Känner du dig osäker på någon del av arbetet rekommenderar vi att du lämnar in din mopedbil till en auktoriserad verkstad. Följ alltid den officiella monteringsmanualen från fordonets eller motorns tillverkare.