• Fri frakt över 1999 SEK
  • Frågor? 📱010-330 02 59
Handla som

Hur ofta ska min mopedbil servas?

Publicerad av 2023-06-26 13:49 Redaktion
Hur ofta ska min mopedbil servas?

Serviceintervaller för mopedbilar

Att serva sin mopedbil är viktigt att göra för att upprätthålla bilens livslängd. Börja med att kolla bilens servicebok för att se historik på föregående service och därmed bedöma om det är dags att serva den igen (se intervall nedan). Om det inte finns någon servicebok eller historik kring senast gjorda service att få fram så rekommenderar vi att serva den direkt då det är bättre att serva den en gång för mycket än en gång för lite. Följ sedan anvisningarna nedan för att få reda på vilket intervall du ska göra de olika servicarna på till respektive motor.

Inom vilket intervall ska mopedbilen in på service samt när ska kamremen bytas på mopedbilar?

Mopedbilar med Lombardini DCI/HDI: 

*Byte av olja & filter samt generell kontroll var 1000:e mil. 

*Kamremsbyte var 5000:e mil / vid demontering / eller efter senast 4 år.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.

Mopedbilar Lombardini FOCS/Progress/ACT-motorn: 

*Byte av motorolja & filter samt generell kontroll var 500:e mil. 

*Kamremsbyte var 5000:e mil / vid demontering / efter senast 4 år.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.

Mopedbilar med Yanmar 2TNE68-motorn

*Byte av motorolja & filter samt generell kontroll var 500:e mil.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.

Mopedbilar med Kubota Z402-motorn

*Byte av motorolja & filter samt generell kontroll var 500:e mil.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.

Mopedbilar med Kubota Z482-motorn

*Byte av motorolja & filter samt generell kontroll var 500:e mil.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.

Mopedbilar med Mitsubishi L2E eller L2C motorn

*Byte av motorolja & filter samt generell kontroll var 500:e mil.

*Byte av drivrem / variatorrem och generatorrem var 2000:e mil.

*Byte av växellådsolja var 2000.e mil.


På denna länken hittar ni kamremssatser till Lombardini Focs/Progress & DCI/HDI-motorerna.

Motordelar och serviceprodukter till respektive motorer hittar ni nedan:

Lombardini FOCS/Progress motorn.

LOMBARDINI DCI/HDI motorn

Yanmar 2TNE68 motorn

Kubota Z402 & Z482 motorn

Mopedbilar med Yanmar 2TNE68-motorn, Kubota Z402- eller Kubota Z482-motorn finns ingen kamrem som ska bytas.

Denna informationen gäller för Aixam, Ligier, Microcar, Chatenet, JDM, Grecav & Casalini mopedbilar som har någon av ovanstående motorerna. 


Lombardini FOCS/Progress motorerna kan vara monterade på dessa modeller:

Ligier JS60, JS50, JS50L, IXO, JS RC, X-TOO, Nova & Ambra

Microcar MGO 6, MGO 4, MGO 3, MGO 2, MGO 1, M8, Microcar Due 1, MC2, MC1, Virgo

Grecav Sonique, EKE

Chatenet Barooder, Media & Stella


Lombardini DCI/HDI motorerna kan vara monterade på dessa modeller: 

Ligier IXO, X-Too, JS50, JS50L & JS60

Microcar M.GO 6, MGO 5, MGO 4, MGO 3, MGO 2, MGO 1, M8 & Dué

Chatenet CH26, CH28, CH40 & CH46

JDM Aloes, Roxsy

Casalini M20
Grecav Sonique


Yanmar 2TNE68 motorerna kan vara monterade på dessa modeller:

Chatenet CH32, CH26, Barooder

JDM Xheos Roxsy, Aloes, Abaca, Albizia, Titane

Microcar M.Go 1, MC2

Bellier B8, Jade, Opale, Divane, VX550, Transporter


Kubota Z402 & Z482 motorerna kan vara monterade på dessa modeller:

Aixam Coupe, Crossover, City, Crossline från årsmodell 2010-dagens modeller.

Aixam Gto, City, Scouty, Roadline, Crossline, Mega, 741, 721, 500, 400 från årsmodell 1997-2010.


Mitsubishi L2E eller L2C motorerna kan vara monterade på dessa modeller:

Casalini Ydea, Sulky, Kerry, M10, M12, M14